zodpovedne prehlasujem ze spotrebu mi to nezvysilo ani o kvapku............a aj tak marecek co to ma spolocne zo spotrebou ono to len opozduje zapalovanie ,takze odpali valec laicky povedane nie 3mm pred hornou uvratou ale az ked je piest 1mm pred uvratou....preto neni na tom motore citit taky spatny raz............(cisto len laicky vyklad).............ale kto povie ze mu to zvysi spotrebu musi hladat problem inde.........
....snad to tu nikomu nebude vadit....okopirovane z fora ceskeho klubu...
1. ATRE neupravuje palivovou mapu. Nikdy
ATRE pouze odstraní omezení předstihu časování na malých kvaltech (1,2,3
a někdy i 4) pomocí "zafixování" výstupu ze sensoru v převodovce, který
čte ECU (řídící jednotka motorky). ECU si tedy myslí že jede celou dobu
např. na 4 (u litra) nebo na 6 (u 650-ky) kvalt. Palivovou mapu ale
používá stále stejnou od výrobce.
Proč se to ATRE používá? Je to nejlevnější tuning motoru - výrobci totiž
záměrně pomocí předstihu zapalování upravují motor management pro plění
všech těch hlukových a emisních norem. Takže pro jízdu ve městech jsou
ty kvalty předstihem omezené - na vysoké kvalty na okresce už je to
jedno. No a ATRE "finta" vlastně přiměje motorku to omezení nepoužívat,
protože jí vnutí informaci, že už je na "okresce", rozuměj vyšším
kvaltu.
Takže není to o palivové mapě.
2. ATRE odstraní o omezovač otáček. Ano ale pouze u DL-1000, kde je
opravdu na šestém kvaltu omezovač na otáčky. Na 650-ce žádný omezovač
není.
3. ATRE má vliv zejména u velkých objemů, což je pravda. Nejvyšší vliv
to má u litru a výš. Ale neplatí že u 650 to nebude vůbec znát, ale bude
to spíš o pocitu, než o "5 koňů navíc". Nicméně taková Kawa ZZR14
dokáže zapnutím ATRE na prvním kvaltu nahnat 10 koní navíc, a to
nenaženeš ani výfukem
4. ATRE a DS se liší ATRE funkcí a velikostí. Není tomu pouze tím -> ATRE funguje na jiném principu.
Obecně funkce zobrazování zařazeného kvaltu na motorce je možná 3 způsoby (všechny jdou na V-Stromu použít).
- snímáním sensoru v převodovce (Gear Position Switch Sensor), to dělá Gipro ATRE
- čtením výstupní informace OBD z řídící jednotky (Diagnostic System), tak to dělá Gipro DS
- porovnáváním otáček motoru a rychlosti motorky, tak to dělá většina ostatních výrobce
Mezi ATRE a DS je rozdíl i v místě připojení:
Kabel z převodovky od GPS sensoru -> konektor kam se připojuje Gipro
ATRE -> kabel do ECU jednotky se vstupním signálem z převodovky ->
ECU jednotka -> výstupní Diagnostic System konektor / OBD, kam se
připojuje Gipro DS
Z popisu je jasné, proč
- Gipro DS nic nemůže ovlivnit, je pouze pasivní zobrazovač
- proč Gipro ATRE může používat ATRE mod, protože je před vstupem do ECU
- a proč Gipro ATRE je v mnoha případech rychlejší na zobrazení než DS, protože není zpožděno "přemýšlením" ECU jednotky
Základní rozdíl tedy není pouze ve velikosti (ATRE je větší a čitelnější
na slunci), ale i ve funkci a rychlosti zobrazení. ATRE je v našich
ukazatelích Gipro ta nejvyšší řada.
Gipro DS je naproti tomu kouzelně hezký výrobek, příjemný na pohled,
kamkoliv ho nalepíš, tak nebude rušit a je to spíš šperk. Ale díky LED
displeji a epoxydem zalitému displeji bude dělat na přímém sluníčko
totéž co mobil - zbělá a hůř se čte. Jde to eliminovat umístěním, nebo i
stříškou nalepenou kolem z černého plastu, ale to už trochu ztrácí na
té eleganci
Takže na dotaz každého zda ATRE nebo DS řikám poctivě (z pozice výhradního dovozce):
- pokud ti nevadí větší displej a provedení (případně už zrak není co
býval), určitě jdi do ATRE, je rychlejší, lépe se čte a ATRE můžeš
pocitově i na 650 modelu poznat (není ale pravidlo a někdo ho ani
nezaznamená). A ano, i ATRe se dá bez problému nalepit přímo na
otáčkoměr, jenom je "víc vidět"
- pro Gipro DS mluví jeho velikost a hezké provedení. Může se ale
vyjímečně stát, že tvoje řídící jednotka bude zobrazování zpožďovat a DS
s tím nic neudělá, to jenom čeká na informaci od ECU a pak to nelze
řešit, než se smířit s mírným zpožděním, nebo přejít na ATRE.
Pro jistotu říkám, že oba Gipro ukazatele zobrazují vždy i s vymáčknutou
spojkou (u DS musí být ale zapnutá ECU jednotka - tj. chcípák, zatímco
ATRE zobrzuje i bez nastartovaného motoru).
Rozdíl v ceně je zanedbatelný (tedy ceny co dávám Vstromákům tady, po
slevách je rozdíl 250,- Kč, v běžných cenách je rozdíl mírně vyšší).